Interne communicatie******

Interne communicatie projecten houden veel meer in dan top-down de boodschappen van het management doorgeven naar de werkvloer. Interne communicatie gaat over mensen echt betrekken bij je onderneming. Hun zorgen en vragen capteren, hen motiveren en enthousiasmeren. Zo kan interne communicatie de bedrijfscultuur versterken. Vind hier je interne communicatie consultant!

​→ Contacteer me​

 

Wat is interne communicatie?

Professionele interne communicatie in twee richtingen is cruciaal om een bedrijf vlot te laten draaien. Projecten, uitdagingen en de werksfeer lopen fors beter met een gestroomlijnde interne communicatie. Medewerkers voelen zich sterker verbonden met elkaar, hun team, klanten en de doelen van de organisatie. Ze zetten zich harder in. Ze doen hun bedrijf groeien en meer winst maken.


Het pallet aan oplossingen, strategieën, tools, boodschappen en kanalen is zeer groot. Bij het uitwerken van een heldere communicatiestrategie komt het er dan ook op aan om de meest effectieve boodschappen, zenders en kanalen te ontdekken.

Interne communicatie staat niet op zich. Ze maakt deel uit van de ruimere bedrijfscultuur en kan deze cultuur versterken. Ze is gelinkt aan de bedrijfsstrategie, HR, de organisatiestructuur en veel meer. Samenwerking over de afdelingsgrenzen heen is cruciaal.

Met Hans en de uitgewerkte communicatiestrategie hebben we een major stap vooruit gezet. In slechts één gesprek wist hij perfect mijn stijl te vatten. Veel van mijn medewerkers voelden zich gezien en aangesproken. Vervolgens spraken ze mij er op aan.

Kurt Pierloot • CEO van Bleckmann


Strategie

Een heldere communicatiestrategie is een voorwaarde voor een effectieve interne communicatie. Wat is het bedrijfsdoel? Hoe luiden de visie, de missie en waarden? Wat wil je bereiken met de interne communicatie? Welke communicatie ontbreekt of loopt niet vlot? Tijd voor een audit en een plan voor je onderneming!

Open luisteren 

Ik geloof dat elke onderneming uniek is. Ik merk dat elke onderneming nood heeft aan zijn eigen typische interne communicatieboodschappen, -kanalen, -timing, -sfeer... Algemeen geldt wel: geen holle woorden, geen vage managementtaal, geen geheimen. En vergeet niet: luister altijd open naar je mensen.

Bedrijfscultuur 

70 % van de werknemers gaat zonder enthousiasme werken. Dat is dramatisch. Maar wist je dat je dit cijfer kan verbeteren via een open, veilige en positieve bedrijfscultuur? Interne communicatie is een essentieel onderdeel van een enthousiasmerende bedrijfscultuur.

 


Hans gaat  degelijk en met kennis van zaken aan de slag. Het is een plezier om samen met hem aan een project te werken. Begeleiding is er altijd in de vorm van persoonlijke betrokkenheid en eerlijk advies.

Jan Jacquemyn • zaakvoerder bij JAJA hulpverleningspraktijk

 

Jouw interne communicatiestrategie verbeteren?

→  Vraag een strategie op maat!​

→  Ontdek het bedrijfsboek Trots!

3 e-boeken vol adviezen over interne communicatie

Voor het BVIC schreef ik drie e-boeken vol adviezen over interne communicatie. 
Succes met het implementeren van de tips in je interne communicatie.

Hemel je medewerkers op

Onze hoofdtaak als interne communicators is niet veranderd doorheen de jaren. Met of zonder sociale media, het komt er op aan communicatie te stimuleren over alle grenzen en afdelingen heen. Informatie te delen en door te geven. Het beleid te toetsen bij mensen op de vloer. Waarom zou je je medewerkers hierbij ophemelen? Lees het e-boek →

Zo speel je strategisch mee

Wat zien we te vaak? Dat strategie ontbreekt of niet wordt uitgerold zoals gepland.

Communicatie is helaas soms een bijkomstigheid in een bedrijf. Nochtans weten we allemaal dat communicatie een sterkere kernfunctie te vervullen heeft. Interne communicatie is strategisch ... op voorwaarde dat ze zich zelf strategischer opstelt. Hoe speel je strategisch mee? Lees het e-boek →

Win intern aan kracht

Te veel afdelingen interne communicatie laten de strategische lijnen door hun collega-managers of directieleden uittekenen. Te weinig communicators nemen zelf de lead of adviseren hun directie. Het goede nieuws? We kunnen hier sterker in worden. Hoe? Lees het e-boek →

Vraag Hans voor je interne communicatie.