Hoe verzamel je de mening van klanten in Google Reviews

Ik klik steeds vaker websites aan die hoog scoren in Google én een mooi aantal oranje sterren achter hun naam krijgen. Jij ook? Tijd om uit te zoeken hoe ik zelf sterren verzamel door mijn klanten om feedback te vragen via Google. © HANS HERMANS

Loodgieter Kris in Antwerpen heeft 5 sterren in Google. Loodgieter Johannes verzamelde geen enkele ster. Wie bel jij voor de reparatie van je verwarming?

Of wanneer je een appartement aan zee zoekt. Boek je het vakantie appartement met Zeezicht SEAMORE op de Zeedijk in Oostende met 4,9 sterren en 28 reviews? Of huur je het appartement aan de Visserskaai zonder reviews en sterren?

Je voelt het. Online reviews en scores worden steeds belangrijker. Ook voor jouw zaak! Gelukkig zijn de meningen en sterren met een kleine inspanning te verzamelen.

Hoeveel sterren hebben jouw bedrijf of product in Google? Of weet je niet dat het oordeel van klanten en contacten supersimpel te verzamelen is?

We zetten je op weg naar de welverdiende 5 sterren

Online reviews en sterren worden steeds belangrijker. Verzamel jij ze al?

In dit artikel beantwoord ik 4 vragen:

  1. Wat zijn Google-reviews?
  2. Waarom zijn reviews belangrijk voor je?
  3. Hoe verzamel je ze?
  4. Hoe ontdek je wat mensen schrijven op andere websites?

Wat zijn reviews in Google?

Bij steeds meer zoekresultaten in Google verschijnen oranje sterren. Maximaal 5. Dit is het oordeel van klanten en relaties over een bepaald product of bedrijf. Klik je hierop dan lees je waarom mensen een bepaald aantal sterren toekennen. Wat ze goed en slecht vinden aan een website, bedrijf of product.

Ook jou en je zaak kunnen reviews krijgen, net zoals ik deze reviews verzamelde:

Positieve reviews lokken klanten die jou of je zaak nog niet kenden.

Waarom is het belangrijk voor jou?

Klik je in Google zelf vaker op een link waaronder 4 of 5 sterren schitteren? Wel, dan laat ook jij je beïnvloeden door de mening van anderen over de dienst of het bedrijf dat je zoekt. Puur menselijk is dit heel normaal.

Je kan het ook in jou voordeel laten werken. Wanneer je meerdere en goede reviews en sterren verzamelt, krijgt ook jouw site meer bezoekers.

Bovendien scoren websites met goede reviews hoger in Google dan websites zonder reviews.

Hoe verzamel je reviews?

Nu komt het er op aan om zelf actiever reviews over je bedrijf en producten te verzamelen. Hiervoor vraag je een inspanning van je klant, leverancier of partner. Maak het hen daarom zo eenvoudig mogelijk.

Maak een directe link naar de plek waar hij of zij sterren uitdeelt aan je product of bedrijf. Mail deze link, plaats hem achter een call-to-action-knop, maak er een mooie afbeelding van gelinkt naar de reviewpagina…

Welke link moet je gebruiken? Hierbij helpt Supple.

Supple is een eenvoudige link generator voor Google Reviews. Geef simpelweg je websiteadres in. Je krijgt een lange en korte link en een QR-code.

Deel deze QR-code met klanten en contacten. Zo geven ze je gemakkelijker een review.
Test het even uit. Geef via deze link je mening over de artikels die je op compactpublishing.be leest.

Hoe ontdek je wat mensen schrijven op andere websites?

Google Reviews is handig, want het bundelt de feedback over je zaak, producten en diensten op één plek. Maar dit is niet de enige plek op internet waar meningen over jou en je zaak achtergelaten worden. Mensen wisselen ook elders ervaringen uit.

Via een Google Alert spoor je automatisch op wat er over je zaak, naam of merk online wordt geschreven.

Deze Alert maak je gemakkelijk zelf aan.
Hoe?

  1. Je klikt op deze link naar Google Alert
  2. Je geeft uw bedrijfs-, product- of merknaam in op het dashboard.
  3. Je geeft aan of je dagelijks of wekelijks een mail wenst te ontvangen met links naar nieuws, blogs, video’s en andere interessante nieuwe content over je trefwoorden. In welke taal, regio,...
  4. Klaar!
Google Alert houdt je op de hoogte van wat er over jou geschreven en gedeeld wordt op internet.

Voortaan vind je in je mailbox wat er op internet over je trefwoorden geschreven wordt. Gebruik deze aanknopingspunten om gesprekken te openen, te leren uit feedback, een nieuwsarchief aan te leggen en je zaak te doen groeien.

© Dit is een artikel van Hans Hermans, Compact Publishing, geschreven op maat van De Digitale Versnelling en Telenet Business. Contacteer Compact Publishing voor je eigen unieke en sterke zakelijke content.

Deel zeker ook jouw mening over dit artikel via deze link.