written by
Hans Hermans

Ondernemers over hun start en geleerde lessen: "Ik ben een andere ondernemer na mijn bijna-doodervaring"

Bedrijfscontent 4 min read

Wat hebben een Belgische saxofoonbouwer, een onderneemster met een fairtrade breilabel en een voormalige Olympische kampioene met elkaar gemeen? Ze zijn ongelooflijk ondernemend, geven niet op bij een tegenslag en inspireren andere starters en ondernemers. © HANS HERMANS

Het interviewen van startende en ervaren ondernemers levert altijd verrassende gesprekken op. Ze hebben vaak een bijzonder motief om te geloven in hun unieke verhaal. Er gebeurde ooit iets in hun leven waardoor ze besloten om voor eigen rekening te beginnen rijden. En ze ontdekken de meest creatieve oplossingen voor problemen waarmee ze kampen.

Dat bleek nog maar eens tijdens het interviewen en uitschrijven van een reeks ondernemersverhalen waarmee Telenet Business starters inspireert. Klik hieronder door naar de verhalen waardoor jij zich het liefst laat inspireren.

Karel bouwt als enige saxofoons in België
Ellen geeft werk aan een heel dorp in Peru
Nicky en Simon halen jaaromzet op één maand
Olympisch kampioene Heidi groeit naar 100 miljoen dollar

De centrale vraag in elk interview:
Wat zou je jezelf adviseren moest je vandaag je business opstarten?

Karel bouwt als enige saxofoons in België

Karel was amper 5 jaar oud toen hij toevallig een sax in handen kreeg, maar pas op zijn 27ste leerde hij het instrument bespelen. “Tot een automobilist zijn deur opengooide voor mijn fiets. Ik brak mijn ruggenwervel op drie plaatsen. Nooit zou ik nog kunnen blazen”, vertelt Karel Goetghebeur.

Van pure miserie begon Karel te prutsen aan zijn saxofoon. Vandaag bouwt de creatieve ondernemer als enige saxofoons in België, het land van de uitvinder van de saxofoon. Straf wat de ondernemer intussen realiseert onder de legendarische naam Adolphe Sax & Cie.

"Ik twijfelde tot ik het bordje aan de muur achter mijn VDAB-begeleidster las: ‘Een schip in de haven is veilig, maar dat is niet waar schepen voor gebouwd zijn.’"

Lees hier zijn uniek ondernemersverhaal: “In 2020 maak ik als enige ter wereld saxofoons volledig in eigen atelier”

Ellen geeft werk aan een heel dorp in Peru

Een bolletje wol en breipriemen. Meer had Ellen Kegels (31) vroeger niet nodig om een moment voor zichzelf te creëren. Niemand kon vermoeden dat ze haar passie zou uitbouwen tot het sterke fair fashion breigoedlabel LN Knits.

Vandaag stimuleert de jonge onderneemster duizenden anderen om te handwerken, runt ze een winkel in Antwerpen en een uitgebreide online shop. Ellen geeft werk aan 6 Belgen en 350 Peruaanse vrouwen. Ja, een heel dorp in Peru werkt voor de ondernemende vrouw.

"Als starter werd ik regelmatig benaderd door bedrijfjes die willen samenwerken. Na veel geld te verliezen aan onder meer een webdevelopmentbureau, dubbelcheck ik nu mijn leveranciers."

De rest van haar straf verhaal lees je in Van een bolletje wol tot een sterk fairtrade breilabel

Nicky en Simon halen jaaromzet op één maand

Wie in Brussel rondwandelt, passeert regelmatig iemand met een sweater, T-shirt of pet met typisch Brusselse uitspraken: KET. A l’aise Ket. Allee mami. Trop Cho ket.

“We vinden het zelf heel straf”, zegt Nicky Moreels, oprichter en zaakvoerder van KET.OFFICIAL. “We dachten een nichepubliek aan te spreken, maar verkopen aan iedereen. Ook BV’s contacteerden ons. Ze zijn het vaak gewoon om in gesponsorde kledij rond te lopen, maar bij ons kopen ze zoals iedereen.”

Presentatrice Eva Daeleman, een Brusselse rapper, Gouden Schoen-voetballer Sven Kums en VRT-journaliste Danira Boukhriss gaven het jonge modemerk uit de rand rond Brussel zo een welgemikte duw in de rug. Al mag het niet het niet te hard gaan voor de ondernemers in bijberoep.

"Om steeds te verbeteren, laten we ons ook beïnvloeden door de mensen en bedrijven rondom ons: de drukker en leveranciers van kledij. Uit overleg met hen leren we altijd bij."

Lees hier hun verhaal: "Ons modelabel Ket.Official haalde het jaardoel al na één maand"

Olympisch kampioene Heidi groeit naar 100 miljoen dollar

In 2014 zaten Heidi Rakels en haar partner Eric Lafortune nog alleen achter de computer. Nu hebben ze 45 medewerkers, een knap kantoor in Leuven en klanten over de hele wereld. “We beveiligen apps”, vertelt Heidi. “Zowel ontwikkelaars van Android- als iOS-apps kopen bij ons een stukje software waarmee hun app beschermd is tegen hackers.”

Eind 2019 wil GuardSquare 70 medewerkers tellen en 13 miljoen euro factureren, bijna het dubbele van 2018. “We hebben net een nieuwe groeigrafiek uitgetekend”, vertelt Heidi. “De vorige liep tot 7 miljoen euro omzet. Dat haalden we. Nu schiet de lijn de hoogte in tot 100 miljoen dollar in 2023.”

"In een bedrijf loopt het niet altijd zoals je wil. Hindernissen vormen een deel van het proces. Zag ik ze vroeger als tegenslagen, dan leerde ik dat het opportuniteiten zijn."

Hoe de ICT Woman of the Year er met haar team naartoe groeit, ontdek je in het artikel "Ik geloof niet in dat ene ondernemersidee, wel in antwoorden op de noden van de markt"

Ontdek de businesstips van nog meer ondernemers op de inspiratiepagina van Telenet Business.

© Dit is een artikel van Hans Hermans, Compact Publishing, geschreven op maat van Telenet Business. Met dank aan Robbe Dierckx van NVRMND voor de filmpjes.

Contacteer Hans voor je eigen unieke en sterke zakelijke content.

Interview Telenet