Over Hans | 5 min read

De antwoorden op de 5 meest gestelde vragen over het schrijven van artikels, blogs en nieuwsbrieven

Sinds zes jaar schrijf ik unieke artikels voor grote Belgische contentplatformen, als De Digitale Versnelling van Telenet Business, BeAutomotive van Agoria, de blog van Graydon, de nieuwsbrief naar ondernemers van Acerta,... In dit artikel bundel ik de 5 vragen die me hierover het meest gesteld worden. En de antwoorden! © HANS HERMANS

Je schrijft als JOURNALIST honderden artikels per jaar. Hoe realiseer je dit?

Hans Hermans: "Van zodra ik zelfstandig journalist werd in 2012 heb ik gezocht naar een evenwicht in opdrachtgevers. Enerzijds hielp ik CEO's, ondernemers en auteurs bij het uitgeven van boeken op maat. Anderzijds leverde ik regelmatig nieuwe content voor de eerste contentplatformen die toen werden opgestart.

Hebt u ook een vraag voor freelance journalist en ghostwriter Hans Hermans?
Vandaag schrijf ik als journalist vooral voor het economische magazine Trends, ben ik ghostwriter voor managementboeken en ben ik een onmisbaar en onzichtbaar schrijver van blogs achter een aantal grotere Belgische contentplatformen.

Ik besloot niet voor iedereen te schrijven die me belde. Hierover schreef ik onlangs het artikel "Ik moet je teleurstellen. Een one-shot artikel schrijf ik niet." Of waarom ik alleen marathons loop. Wel selecteer ik nog steeds ambitieuze projecten van bedrijven die bereid zijn om in content te investeren en artikels te posten waarbij het publiek centraal staat.

Vermits ik mezelf een maximum opleg in aantal klanten en projecten, kan ik voor ieder voldoende tijd inplannen in mijn agenda. Dankzij overleg vooraf ken ik het ritme waarop ik met klanten vergader, hen voorstellen lever, artikels doorgeef en fotoselecties maak.

Omdat we via Google Drive, Basecamp en andere tools samenwerken, verloopt dit proces al snel vlot. In de tijd die ik hierdoor niet aan mailen verlies, creëer ik sterke artikels op maat van mijn klanten."

Hans Hermans werkt vooral mee aan contentmarketing projecten op lange termijn.

Waar haal je toch altijd die NIEUWE IDEEËN en onderwerpen voor artikels vandaan?

Hans Hermans: "Deze vraag wordt me vaak gesteld. Velen vinden het dan ook niet evident om zelf altijd maar opnieuw onderwerpen te bedenken voor artikels op hun website, content platform, in hun nieuwsbrief of magazine.

Maar helaas voor wie nieuwsgierig is. Er zijn zo van die geheimen...

Ik lever niet alleen het afgesproken aantal artikels binnen de deadline aan klanten, ik lever hen ook regelmatig inhoudelijke voorstellen voor artikels.

Het enige wat mijn klanten moeten doen: de onderwerpen selecteren waarover ze graag artikels posten en nieuwsbrieven versturen.

De onderwerpen verzamelen is zoals het keukengeheim van een goeie kok. Ik kluts verschillende bronnen bij elkaar, houd voortdurend mijn ogen open rond de thema's van mijn klanten, interview specialisten, spreek met het doelpubliek van de platformen, loop op conferenties rond, ken de wensen van mijn klanten steeds beter, enzovoort.

Met het leveren van voorstellen bespaar ik mijn klanten massa's tijd en kopzorgen.

Ooit al eens in jouw bedrijf de oefening gedaan? Hoeveel onderwerpen voor je blog pen je zo neer? Weet je meteen wat te schrijven in een volgende nieuwsbrief of magazine? Weet je wat jouw publiek graag leest?"

Je schrijft over financiële best-practices, juridische regels, telecom-oplossingen, e-commerce, sociale media, verschillende marketing-vakgebieden als e-mail- en contentmarketing, Google Adwords, de Belgische autosector... Hoe COMBINEER je deze uiteenlopende expertises?

Hans Hermans: "Heel bewust werk ik voor klanten in uiteenlopende sectoren. Ik werk slechts voor één bedrijf in één sector, nooit voor concurrenten. Ik specialiseer me niet op één enkel thema.

Deze afwisseling en keuze hebben een aantal voordelen:

  • Ik speel alle inspiratie over de afgesproken thema's door aan één klant.
  • Elk content platform profiteert maximaal van mijn inspiratie voor die ene sector.
  • Ik bouw op een vertrouwelijke manier mee aan de contentstrategie.
  • De verschillende onderwerpen houden het dagelijks schrijven boeiend.
  • Ik word nooit een vakspecialist waardoor ik steeds schrijf met het publiek op de eerste plaats.

En ik geef toe, ik ben nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar sectoren die ik nog niet ken, naar bedrijven waarvan ik nog niet weet hoe ze werken en naar mensen die er in slagen andere mensen te bewegen. Nieuwsgierig tijdens het interviewen en schrijven.

Artikel over Facebook afwisselen met content over Belgische bedrijven actief in automotive.

Combineer deze nieuwsgierigheid met de capaciteit om ingewikkelde dossiers en kennis om te zetten in eenvoudige taal. Et voilà.

Het nadeel van onvoldoende kennis over bepaalde sectoren buig ik zo om in een voordeel. Omdat ik niet alle details beheers kan ik het beste schrijven voor een publiek van niet-specialisten. En zijn deze leken niet het doelpubliek van mijn klanten? Of mik jij enkel op vakspecialisten?"

Je creëert sterke en unieke teksten. Maar ik bouw geen STERK CONTENTPLATFORM met enkel artikels. Wat doe je nog, Hans?

Hans Hermans: "Wie deze vraag stelt, stelt de juiste vraag. Sterke en unieke artikels zijn inderdaad maar één element in het contentverhaal. Deze artikels moeten nog een publiek bereiken. En dit is steeds moeilijker vandaag.

Wie vandaag in content investeert, moet bereid zijn minstens eenzelfde bedrag te investeren in het verdelen van deze content, het maken van filmpjes en het promoten op sociale media. Je kan niet zonder deze paid content.

Ook video's en foto's zijn belangrijk in dit contentverhaal. Tegen 2020 zijn video’s goed voor 80% van de content die consumenten bekijken op internet. Het meer visuele ingestelde sociale netwerk Instagram is momenteel het snelstgroeiende sociale netwerk ter wereld.

Daarom werk ik samen met uitmuntende fotografen en videospecialisten. Samen trekken we naar conferenties, interviewen we CEO's, bezoekers, klanten, partners,... Zo brengen we verhalen in beeld."

Kan je ook artikels en nieuwsbrieven schrijven VOOR ONS contentplatform?

Hans Hermans: "Ik sta open voor alle voorstellen. Vertel me daarom gerust iets over je content platform, je doelen, je invalshoek, je visie, ambitie en strategie.

Vergelijk ook even je doelstelling en plan van aanpak met de vragen hieronder. Uit ervaring weet ik dat ik het meest kan bijdragen wanneer deze vragen hieronder worden beantwoord met een 'ja'.

  • Zijn jullie bereid om te investeren in sterke en unieke content? Ja?
  • Is jullie contentplatform of nieuwsbrief een project op lange termijn? Ja?
  • Stellen we de lezer centraal bij het zoeken naar onderwerpen en het schrijven en delen van artikels? Ja?
  • Werken we via gemakkelijke software samen om gemakkelijk content, vragen en opmerkingen te delen? Ja?
  • Houden we regelmatig een redactievergadering om het project te verbeteren? Ja?

Vijf keer 'Ja?'. Dan lijkt het me ook interessant eens samen te zitten. Contacteer me via dit formulier of via hansATcompactpublishing.be.

Tot snel!

Related stories