“Mensen ruiken, voelen graag... ook in digitale tijden” Boek schrijven met Herman Konings

“Ja, een fysieke winkel kan het opnemen tegen de online concurrentie. Zeker wanneer die winkel digitale toepassingen in zijn winkel integreert.” Trendwatcher Herman Konings ziet positieve trends in de winkelstraten. Deze en meer trends brachten we samen in het zijn boek Wending, en in dit interview. © HANS HERMANS

Trendwatcher Herman Konings zijn nieuwste boek Wending voor. Het maakt deel uit van een drieluik, dat hij samen met Joeri Van den Bergh en Tom Palmaerts uitwerkte. In Futures schrijven de 3 toptrendwatchers over trends waar we toekomsten op kunnen bouwen.

Business journalist Hans Hermans schreef, boetseerde en zweette mee aan het boek. Achter de schermen: als tekstverpleger, zoals Herman het zo mooi uitdrukt.
Herman Konings tuurt naar onzekere tijden met zijn boek Wending

Toekomst? Die is er zeker voor de retail.

“In five years, buying local will beat online.” Retailresearcher bij IBM, dr. Sima Nadler, deed deze verrassende uitspraak in 2014. Heeft ze gelijk?

Herman Konings: “Het ziet er vandaag al naar uit dat Sima Nadler het bij het rechte eind heeft. E-commerce leek eerst een serieuze dreiging voor de klassieke retail. De winkelstraten dreigden leeg te lopen. Het is nu voor het eerst dat we merken dat het niet zo zal gaan. De lokale handelszaken trekken opnieuw meer klanten.

"De grote groeicurve van online winkels is aan het afvlakken. Bestellingen ophalen in het postkantoor omdat je even niet thuis was? Of het terugsturen van bestelde schoenen omdat ze niet lekker zitten? Dat zijn we beu. Tijd voor de tegentrend. Wat schaars dreigt te worden, wordt waardevol."

eMarketer, specialist in de digitale wereld, merkt op dat geen enkele academische of commerciële marktonderzoeker de offline verkoop de volgende jaren onder de 75 van de totale retailomzet ziet dalen. Op Europees niveau hebben online-offline een 20-80-verhouding, al geven we de online handel dan een iets te groot deel.”

Waarom blijven we winkelen als we nu echt alles vanuit onze zetel kunnen bestellen?

Herman Konings: “Enkele belangrijke voordelen van online aankopen doen: het is tijdsbesparend, je doet het wanneer het je past, je kunt linken naar je netwerk en je vindt een zeer ruim aanbod dat je nog eens tussen verschillende winkels kunt vergelijken.

Welnu, deze voordelen vinden we ook steeds meer in fysieke winkels terug. Dit zijn namelijk geen winkels meer zoals vroeger, afgesloten van internet. Nee, het worden fygitale ruimten, waar het fysieke en digitale samenkomen.

Zo slaagt de retail er in om met moderne toepassingen het gebruiksgemak en de instant bevrediging van online winkelen ook offline te brengen, én dit gekoppeld aan een fysieke ervaring die je online niet kunt creëren. Mensen ruiken, voelen graag, en houden van andere mensen die hen bijkomende uitleg kunnen geven.”

Het boek Wending van trendwatcher Herman Konings, met Hans Hermans als tekstverpleger

Hoe zien we dit fygitale winkelen concreet in de winkelstraat?

Herman Konings: “Adidas was een van de eerste om in 2011 een virtuele schoenenmuur in hun flagship stores te installeren, een groot interactief scherm waarop je schoenen kan bekijken en vergelijken zonder dat ze fysiek in de winkel liggen. En het werkte. De verkoop van hun voetbalschoenencollectie steeg met 500 paar schoenen in de eerste twee weken na de publieke introductie van het fygitale schap.

Dichter bij huis kunnen we shoppen op de Innovation Boulevard in Antwerpen. Winkels als LunchGarden, JBC, McGregor, Jetair/TUI en Veritas experimenteren er met nieuwe toepassingen.

Zo heeft kledingboetiek Gaastra-McGregor een menshoge tablet als passpiegel waarin je met enkele seconden vertraging de pirouette kunt herbekijken die je uitvoerde om de achterkant te keuren. Meteen herkent de interactieve spiegel ook het kledingstuk en suggereert het een bijpassend hemd of accessoire.

Bij het Jetair/TUI Reiscenter kan je dag en nacht via de smartscreen in de etalage met behulp van je eigen smartphone de (very) lastminute aanbiedingen checken. Plots kan ook buiten de openingsuren gewinkeld worden. En overdag kan je in een digitale wachtrij je beurt afwachten. Is het aan jou? Dan geeft je smartphone je een seintje zodat je niet in de winkel zelf hoeft te wachten.”

Wat ziet u als grootste voordeel voor winkeliers?

Herman Konings: “Deze winkeliers kunnen techniek inzetten om zich te ontlasten en om betere oplossingen aan de klant te kunnen presenteren. Zo kan de software van een verzekeringsmakelaar heel snel een op-maat-pakket samenstellen. En kan je bij BMW je gepersonaliseerde droomauto op een gigantisch scherm projecteren. Vervolgens heeft de man of vrouw in het winkelpunt of de product genius bij BMW de social skills om bij te sturen en de technologie te verzachten. Het warme aanspreekpunt, de ervaringsdeskundige. Want stellen we vast: de impact van iemand van vlees en bloed is groter dan die van een computer.

Tegelijkertijd leveren digitale toepassingen heel waardevolle data op. Big data op winkelniveau vertelt welke promoties werken, zegt op welke dagen welk publiek komt, welke kledingstukken vaak gepast en niet gekocht worden, enzovoort.”

"Over 20 jaar blijft er niets over voor jullie." Trendwatcher Herman Konings mengt onheilsberichten met inspirerende innovaties

Zullen we winkels dan volproppen met digitale snufjes?

Herman Konings: “Nee, want consumenten gaan onder meer naar een fysieke winkel om te ontsnappen aan het hyperdigitale. Er moeten voldoende analoge ervaringen blijven aanbieden.

"Winkels mogen geen 3D-iPads worden. We willen niet altijd bezig zijn met schermen."

Dit kan dankzij de miniaturisering van technologie. Vergelijk het met onze huiskamers vandaag. Er is meer technologie dan ooit aanwezig, maar je ziet het minder. De televisie is plat, de luidsprekers zijn klein en weggewerkt, geen grote computer meer in de huiskamer, meer draadloos,... Zo kunnen in een winkelpunt beacons informatie van en naar smartphones van klanten sturen en mag er niet elke 2 meter een scherm hangen.”

Hoe essentieel is Wifi in dit verhaal?

Herman Konings: “Zeer belangrijk in het winkelpunt. Als dienst naar klanten en als netwerk dat data van winkelgedrag verzamelt. Zo leren winkeliers de profielen van hun klanten beter kennen, kunnen ze acties op het juiste moment communiceren, het verloop in hun winkel meten, winkelpersoneel beter informeren, klanten voor hun etalage na openingsuren online laten bestellen, enzovoort. En belangrijk: dit kan zonder de privacy van individuen te schenden.”

Futures, Turen naar onzekere tijden van Herman Konings, Joeri Van den Bergh, Tom Palmaerts, Lannoo, 2015 ISBN 97 8940 142 6633

© Dit is een artikel van Hans Hermans, Compact Publishing, geschreven op maat van Telenet Business. Contacteer Compact Publishing voor uw eigen unieke en sterke zakelijke content.