Journalistiek werk Content marketing | 4 min read

Mag je content van anderen op je eigen website hergebruiken?

Een zakje thee hergebruik je zonder problemen een tweede keer. Je thee zal even lekker smaken. Maar content? Kan je artikels, video's en foto's van op een andere site ongestraft hergebruiken? © HANS HERMANS

Wil je content van een andere site hergebruiken op je eigen site? Ook nadat je dit artikel hebt gelezen?

Het klopt inderdaad dat je niet alle content zelf hoeft te creëren. Je kunt je online communicatie ook verrijken met filmpjes, artikels en infographics van anderen.

Deze content kan je embedden. Al mag niet alles!

Hoe kan je content van anderen embedden op je bedrijfssite?

Linken plaatsen naar interne en externe websites. Dat ken je ongetwijfeld. Maar wat is content embedden? Advocate en experte intellectuele eigendom Moana Colaneri -partner bij advocatenkantoor Beyond, licht het toe.

Het verschil tussen embedden en linken?

Linken is een aanklikbaar woord of afbeelding maken in je tekst. Zo leid je de lezer naar een andere tekst, andere content verwant aan wat hij of zij nu leest en bekijkt. Iemand die meer wil weten over auteursrecht kan bijvoorbeeld het artikel Waarom je content niet zomaar mag hergebruiken lezen.

Embedden en framen is meer dan een hyperlink plaatsen. Embedden wil zeggen dat je content die op een andere plaats staat, op je eigen site overneemt. Zo lijkt het bijna alsof het jouw content is. Een heel duidelijk voorbeeld zijn YouTube-filmpjes. Ze staan op de servers van YouTube, maar je kunt ze perfect op jou site plaatsen.

“In haar  recente rechtspraak past het Europees Hof van Justitie steeds dezelfde redenering toe ongeacht de techniek die gebruikt wordt:  embedden, framen of linken”, zegt advocate Moana Colaneri.

Mogen we content van anderen embedden?

Mag je content van anderen op je site embedden? “Omdat het technisch kan, zijn gebruikers geneigd om te denken dat het ook mag”, zegt advocate Moana Colaneri. “Niets is minder waar. In een online omgeving blijven de klassieke rechtsregels gelden, al is het natuurlijk niet mogelijk om alle risico’s uit te sluiten. Zo kan, volgens het auteursrecht, enkel de auteur beslissen wat er met zijn of haar content gebeurt, waaronder de mededeling ervan aan het publiek.”

"Omdat het technisch kan, denken mensen dat het ook mag." Advocate Moana Colaneri over content embedden.

De vraag die lange tijd aan de orde was in een online omgeving was of het plaatsen van hyperlinks of het gebruik van gelijkaardige technieken een ‘mededeling uitmaakt aan het publiek’ waarvoor dus toestemming moet worden gevraagd aan de auteur. Het Hof van Justitie heeft in haar uitspraak van 13 februari 2014 het volgende geoordeeld:

“Wanneer content al vrij beschikbaar is op internet, mag iedereen er in principe naar linken zonder hiervoor toestemming te vragen.

Conclusie: Op het eerste zicht lijkt het alsof je alle content mag embedden, framen en links plaatsen naar content die niet de jouwe is. Toch is enige voorzichtigheid geboden zoals hierna zal blijken.

Cruciale passage in de rechtspraak:

In de uitspraak van het Hof zegt deze cruciale passage duidelijk waarop het staat.

“De eigenaar van een website kan, zonder toestemming van de houders van het auteursrecht, via hyperlinks doorverwijzen naar beschermde werken die op een andere website vrij beschikbaar zijn.

4 regels bij het embedden

Deze passage wijst op 4 regels:

  1. Eigenaar van een website: deze rechtspraak handelt over online content. Er wordt hier enkel gezegd wat eigenaars van een site kunnen doen. Voor geprinte bedrijfsmagazines, kranten en andere publicaties gelden de klassieke regels van het auteursrecht.
  2. Zonder toestemming: de meeste websites zullen geen probleem hebben wanneer hun content wordt overgenomen. De meeste bedrijven stimuleren net het sharen en linken via sociale media. Toch zijn er ook bedrijven die in hun Algemene voorwaarden verbieden dat hun content wordt overgenomen .
  3. Via hyperlinks: het is belangrijk dat de content bij de oorspronkelijke bron blijft. Kopiëren met en zonder bronvermelding mag niet. Iets downloaden en vervolgens bij jou weer uploaden (wat vaak met infographics en afbeeldingen wordt gedaan), is niet toegestaan. Zo kan ook de surfer gemakkelijk de originele bron terugvinden.
  4. Vrij beschikbaar: de content moet voor een ruim publiek al te lezen en te bekijken zijn. Zo is heel wat content uitgesloten: content die achter een paywall zit, content die enkel via een abonnement gelezen kan worden, content die is afgeschermd van een ruimere groep zoals die van een afgesloten Twitter- en Facebook-account, ...

“Of alles wat online vrij toegankelijk is door een ander gedeeld mag worden, kan helaas niet kortweg met een ja worden beantwoord”, concludeert Colaneri. “Men zal rekening moeten houden met alle omstandigheden van de zaak, met name:

  • Welke partijen zijn betrokken (bv. concurrenten)?
  • Gaat het om legale of illegale content?
  • Verbiedt de auteur een verwijzing naar zijn content?
  • enzovoort

Want zelfs indien er verwezen wordt naar content die vrij beschikbaar is op het internet - en hiervoor dus in principe geen toestemming zou moeten worden gevraagd voor het delen ervan – dan nog zou de auteur als eigenaar van de content andere rechtsgronden kunnen laten gelden.”

De advocate raadt dan ook aan om de bron te controleren, de algemene voorwaarden te lezen van het platform waarop de originele content zich bevindt en eventueel contact op te nemen met de eigenaar van de content.

Het volledige Dossier auteursrecht geschreven voor de vakorganisatie Custo leest u op het contentplatform Custo.

© Dit is een artikel van Hans Hermans, Compact Publishing, geschreven op maat van de Bizz-rubriek in magazine Trends. Contacteer Compact Publishing voor uw eigen unieke en sterke zakelijke content.

Related stories