Journalistiek werk | 4 min read

“Katoen vervuilend? Dan lanceren we zelf een alternatief!”

Durven Antwerpenaren tegen de stroom ingaan, dan doen Froya Deryckere en Adinda De Raedt dat op geheel eigen wijze. Met Froy & Dind weten de Onderneemsters van het Jaar 2017 economie en ecologie te verzoenen. Hoe hun energieke ondernemerszin hen een forse groei oplevert in Europa? © HANS HERMANS

Aan het kantoor van Froy & Dind in Berchem is de tuinvrouw net onkruid aan het wieden. Of toch niet… het is Froya zelf. De zaakvoerster en oprichtster van het ecologische kleding- en tassenmerk is niet te beroerd om het oprukkende groen zelf uit te doen. “We hebben geen tuinman”, lacht Froya. “Dit doe ik tussendoor. Ook hebben we geen poetsvrouw. Iedereen poets hier mee.”

Froya Deryckere (45) en Adinda De Raedt (43) waren opvoedster en kleuterjuf toen ze elkaar leerden kennen. Sinds 2008 zijn ze zaakvoersters van Froy & Dind en 5 andere merken. Ze ontwerpen en verkopen vanuit Antwerpen biologische kleding, tassen en accessoires in heel Europa.

Ik voel meteen de bedrijfsspirit van het jonge ecologische bedrijf Froy & Dind. Nog geen tien jaar geleden ontwierpen vriendinnen Froya Deryckere en Adinda De Raedt drie postkaartjes. De opvoedster en kleuterleidster hadden elkaar leren kennen aan het kunstonderwijs in avondschool. Hun postkaartjes werden een succes en gaven het duo zin in meer.

Per ongeluk een bedrijf

“Onze hobby werd per ongeluk een bedrijf”, lachen Adinda en Froya. “We ontwierpen blikken en tassen. Onze mannen kwamen mee in de zaak en we groeiden snel over de grenzen.”

“We zijn niet opgeleid”

Froya en Adinda ondernemen op gezond huishoudelijk verstand. Fashion- en managementboeken zijn dan ook niet besteed aan de vriendinnen. Bovendien vinden ze het een voordeel dat ze nooit op school hebben leren ondernemen. “Hierdoor volgen we nooit de klassieke oplossingen van op de schoolbanken”, vergelijkt Froya.

Vandaag is Froy & Dind vooral een ecologisch kledingmerk met enkele nieuwe merken voor dames, heren en kinderen.

“We begonnen toevallig met kleding”, vertelt Froya. “Ik las een artikel over hoe vervuilend katoen wel is. 1 kg katoen vraagt bijvoorbeeld 1000 liter water. Dit kon energievriendelijker, vonden we, én veel mooier dan de bestaande biologische kleding.”

Reactie tegen vervuilende industrie

Daarom begon het duo zelf te ontwerpen, als alternatief in de tweede meest vervuilende industrie ter wereld, na de autosector.

Deze nieuwe wending toont hoe flexibel het bedrijf met vandaag 15 medewerkers is. “We maken geen langetermijnplannen”, zegt Adinda. “Dat klopt. Zonder angst proberen we. We veranderen en schaven bij."

"Daarbij durven we risico’s nemen zonder er te lang over te twijfelen. We namen een hypotheek op onze huizen en sprongen."

Het resultaat van dit gedurfde risico is indrukwekkend: een explosieve groei in producten, merken, verkooppunten over heel Europa en Zwitserland, drie eigen winkels in Antwerpen en de bekroning tot vrouwelijke ondernemers van het jaar in 2017, ofwel de Womed Award van Markant.

Van zolderkamer naar mooie kantoren

Het bewijs dat ecologische eigenzinnigheid (zie kaderstuk) samengaat met economie, is geleverd, al moeten de zaakvoerders tevreden zijn met kleinere marges. “Ecologische en fairtrade kleding is 15% duurder in aankoop”, zegt Froya. “Tegelijkertijd willen we de kleren zelf niet duur verkopen om te concurreren met niet-ecologische kledij.”

Hans Hermans interviewt Froya De Ryckere en Adinda De Raedt over hun sterk groeiend bedrijf. "We durven risico's te nemen, zoals een hypotheek op ons huis."

Vandaag zit het bedrijf wel in pasgerenoveerde kantoren met ruime showrooms, dat was lang anders. De vriendinnen startten op een zolderkamer met oude computers. Vervolgens werkten ze aan de keukentafel van Adinda, om pas in 2016 naar eigen bureaus te verhuizen. “Ik zie veel starters geld uitgeven aan een mooi bureau, gloednieuwe laptop en smartphone”, zegt Froya. “Wij deden het net andersom.”

Hoe hun vele ideeën de toekomst zullen kleuren?

“We focussen nu eerst op onze nieuwe merken. Zo hopen we binnen 5 jaar nog steeds een bloeiend bedrijf te zijn.”Hans Hermans interviewt Froya Deryckere en Adinda De Raedt voor InZicht, het nieuwe ondernemende magazine van Provincie Antwerpen
Download het magazine over duurzaam ondernemen in Antwerpen gratis via deze link

Volgt u dit eigenzinnig bedrijfsbeheer?

Hoe runt u zelf uw bedrijf? Durft u eigenzinnig te zijn? Check hier alvast het opmerkelijke bedrijfsbeheer bij Froy & Dind.

  • Ecologisch bedrijf qua werkomstandigheden.
  • Medewerkers wonen de regio en komen met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk.
  • De 2 bedrijfsauto’s zijn ook de auto’s zijn van de twee gezinnen/zaakvoersters.
  • Productie wordt nauwgezet gecontroleerd op kinderarbeid, zeker nu er door de oorlog in Syrië steeds meer kinderen in de Turkse fabrieken werken.
  • Geen productie in India, geen verkoop in de Verenigde Staten om de transportvervuiling te beperken.
  • Mensen wisselen van functie als ze op een andere post beter passen.
  • Iedereen springt in als ze elders meer nodig zijn, bijvoorbeeld in de winkels tijdens de vakantie of tijdens een stockverkoop in het magazijn.

© Dit is een artikel van Hans Hermans, Compact Publishing, geschreven op maat van InZicht, ondernemend magazine van Provincie Antwerpen. Contacteer Compact Publishing voor je eigen unieke en sterke zakelijke content.

Related stories