"Dé toekomst bestaat niet" - Interview met trendwatcher Tom Palmaerts

Hoe de toekomst er uit ziet? Daar heeft zelfs trendwatcher Tom Palmaerts geen duidelijk zicht op. Of beter. Hij gelooft niet in één toekomst waaraan we ons allemaal moeten aanpassen. “Nee, er zijn meerdere toekomsten”, zegt Palmaerts op de Mobile Discovery Days van Telenet Business. “En ze bieden zoveel mogelijkheden voor elk bedrijf. Grijp ze. Want wie niets doet, gaat er sowieso aan.” © HANS HERMANS

Wat vaststaat is dat de maatschappij in een rotvaart evolueert. En dat het uitdagend is om als bedrijf mee te gaan en toekomst mee te maken. Of beangstigen deze evoluties u net?

Trendwatcher en managing partner bij Trendwolves Tom Palmaerts (39) ziet vooral kansen, bijvoorbeeld in mobility. Dat vraagt om een interview.

Hans Hermans interviewt trendwatcher Tom Palmaerts. Camer en montage: Robbe Dierckx Films

In de toekomst zijn we nog mobieler. Hoe evolueert deze mobility volgens u?

Tom Palmaerts: “Mobility zal essentieel veranderen in de toekomst. Daarom mag geen enkel bedrijf mobiliteit uit het oog verliezen."

"Ik denk meteen aan autonoom rijdende auto’s die rondrijden in steden zonder verkeerslichten. Puur omdat deze lichten niet meer nodig zijn. In Azië zal weldra zo’n eerste stad van de toekomst verrijzen. Sommige straten in Singapore zijn er nu al klaar voor."

"Ook bij ons zullen onze auto’s altijd geconnecteerd zijn. Zoals een personal assistent beslissen ze dan over wanneer welke informatie, bericht of telefoontje binnenkomt.”

Wordt onze gsm nog meer de afstandsbediening van ons leven, onze poort naar de buitenwereld, familie en vrienden?

Tom Palmaerts: “Niet alleen onze auto wordt slimmer. Ook de smartphone wordt steeds intelligenter. Vandaag is het al zoveel meer dan een toestel dat connectie legt met anderen. Het is een betaaltoestel geworden. Bovendien heeft het een enorm potentieel als toestel waartegen we steeds meer beginnen te spreken."

"Tegelijkertijd verwacht ik dat de technologie die we bij ons dragen in de toekomst steeds minder zichtbaar wordt. Geruisloos op de achtergrond, met informatie op het juiste moment, in de juiste context."

"Vroeger vulde een computer de hele kamer. Vandaag blijft er enkel het scherm van over. Als logische volgende stap valt ook dit scherm weg. Kijk maar naar ontwerpers, zoals de Belgische Jasna Rok. Ze bouwt technologie in in textiel, rechtstreeks aangestuurd door neuroimpulsen.”

Hoe kunnen bedrijven de toekomst vatten om er innovatief op in te spelen?

Tom Palmaerts: “Het goede nieuws is dat er niet zoiets bestaat als dé toekomst. Tijdens mijn presentaties projecteer ik het heel duidelijk op de muur: ‘No Future!’. Wel zijn er zoveel verschillende mogelijkheden. Zoveel toekomsten."

tompalmaerts.com
"Bedrijven moeten niet zoeken naar die ene algemeen geldende trend. Trends bewegen zich als trillingen, golfjes in het water die alle richtingen uitgaan."

"Focus u daarom niet op één richting. Weet zeker dat een andere trend de andere richting uitgaat. Zo vervullen autonome wagens een rol in onze toekomst van mobiliteit. Maar tegelijkertijd zal de fiets een veel belangrijkere rol in de stad spelen als echte oplossing voor de grootstedelijke files.”

De fiets lijkt me niet meteen een hoogtechnologische oplossing voor een huidig probleem. Of toch?

Tom Palmaerts: “Wie zegt er dat de toekomst enkel technologisch wordt? Als we naar de toekomst kijken denken we vaak aan robots, zoals de automatische stofzuiger of zorgrobot Zora die bejaarden kine geeft."

"Maar u begaat een fout als u enkel op techniek focust. Slimme technologische oplossingen zijn maar één middel. Niet hét enige middel, of het enige doel."

"We betalen vandaag, bijvoorbeeld, graag 15 euro voor een cocktail omdat die door een man of vrouw vakkundig live gemaakt werd. We betalen 4 tot 5 euro voor een barista die met veel passie voor koffiebonen de perfecte koffie maakt. Meer waarde gaat naar mensen.”

Interessant hoe grote meerwaarde nog steeds door mensen geleverd wordt. Mensen die steeds hechter met elkaar verbonden zijn via technologie. Hoe ziet u deze connectie evolueren?

Tom Palmaerts: “We leven vandaag in een connected area. Onze levens zijn via de smartphone verbonden met de rest van de wereld, met onze vrienden, familie en werk. Maar nu machines in staat zijn deze connectie op zich te nemen, willen we meer."

"We verlangen naar echte connecties, naar een gesprek, naar echte emoties. Deze puur menselijke behoefte komt centraler te staan. De komende 5 tot 10 jaar evolueren we van een connected age naar een connection age."

"Hier ligt een enorme uitdaging voor bedrijven. Zij die er namelijk in slagen om een echte connectie aan te gaan met hun klanten en publiek, hebben de toekomst in handen."

"Zo geloof ik sterk in fygitale retail, waar het fysieke en digitale elkaar versterken. Zulke handelaars zetten technologie in om via schermen een uitgebreider aanbod te tonen, om gepersonaliseerde aanpassingen te creëren en mensen naar de winkel te krijgen. Eenmaal binnen creëren ze ruimte voor mensen. In deze omgeving wordt de tijd genomen om kennis te delen, verbinding aan te gaan, mensen te helpen en met elkaar in contact te brengen.”

Met welke adviezen over de toekomst versterkt u bedrijven?

Tom Palmaerts: “Voordat ik tips geef, wil ik benadrukken dat u moet beseffen dat er veel verandert. Deze veranderingen lijken soms eng, maar ze hoeven dat niet te zijn. En weet dat er oplossingen bestaan voor wie het helemaal niet in technologie wil zoeken.

© Dit is een artikel van Hans Hermans, geschreven op maat van Base en Telenet Business. Contacteer freelance journalist Hans Hermans voor je eigen unieke en sterke zakelijke content.