Journalistiek werk | 6 min read

"Van raar tot relevant" - Interview met CEO Bagaar

Hoezo? Uw elektriciteitsmeter sluit nog niet automatisch het goedkoopste energiecontract voor u af? Dan profiteert u nog niet van één van de ontwikkelingen van Bagaar. Of hoe het Antwerpse bureau een Internet of Things-toekomst ontwerpt voor bedrijven. © HANS HERMANS

Vergeet de rompslomp van het van vergelijken energieleveranciers en de administratie bij het veranderen van contract. De bakjes en software van June regelen dit voortaan voor jou.

Deze start-up die vandaag furore maakt in energieland had nooit het daglicht gezien zonder het digitale inzicht van Bagaar. Dit creatieve productontwikkelingsbureau smijt zich volledig op Internet of Things (IoT). Zo katapulteren ze kleine en grote bedrijven de geconnecteerde toekomst in.

Hightech tussen tomaten

CEO Georges Lieben en zijn team bedenken en ontwikkelen nieuwe digitale producten vanuit het hippe PAKT in Antwerpen.

Negen jaar geleden kreeg Georges Lieben het inzicht dat er brood te verdienen was met het ontwikkelen van digitale producten en diensten. “Na mijn afstuderen in 2005 had ik als industrieel ontwerper in een paar grotere bureaus gewerkt. En wat me opviel? Het digitale was er weinig aanwezig.

Dat moest anders, vond ik. We zijn in een tijd beland dat producten evenwaardig zijn aan diensten, dat alles met elkaar verbonden geraakt, dat een productbedrijf connectiviteit wil toevoegen om zo betere en meer diensten en producten aan te bieden, enzovoort.”

Samen met kompanen Dieter Desmet (art director interface design) en Jannes Van de Maele (programmeur) zette Lieben ze de stap. Drie locaties later helpen ze bedrijven nieuwe digitale producten bedenken en ontwikkelen vanuit het hippe PAKT. Deze hotspot en hutsepot van creatieve en innovatieve Antwerpse ondernemers is hun uitvalsbasis, waar ze brainstormen en lunchen tussen de tomaten van de dakboerderij vijf verdiepingen hoog.

In het kantoor is het opvallend stil om een creatief kantoor te zijn waar mensen intensief samenwerken. “Op online chats als Slack zal je zien dat het nu wel druk is”, lacht Lieben. “Ook al hebben ze hun hoofdtelefoon op, ze overleggen voortdurend met elkaar online.”

Van raar tot relevant

“Bij onze opstart werden we maar raar bekeken”, zegt Lieben. “We experimenteerden met elektronica, 3D, sensors, software én hardware. Daarmee staan we vaak in voor end-to-end-oplossingen. Vandaag zijn we superrelevant dankzij de doorbraak van IoT.”

Het bedrijf verdubbelde elke twee jaar, tot een team van 40 interface designers, productontwikkelaars, programmeurs, creatievelingen… Eind 2018 staat er een omzet van 3,6 tot 4 miljoen euro gepland, ofwel het dubbel van 2016.

Met de overname van het IoT-agency Productize en het instappen van Xylos en de investeringsgroep Axe van Christian Leysen versterkte Bagaar zich fors dit jaar.

Incontournable in Internet of Things

“We willen incontournable worden in de IoT-wereld”, zegt Lieben nuchter. “Over 5 jaar hebben we 70 tot 80 mensen in Antwerpen en Brussel in dienst. Een kantoor in Frankrijk sluit ik niet uit.”

Bagaar ontwikkelde de elektronica, communicatie en de user experience rond de nieuwe Belgische fiets Cowboy.

Vandaag bedient het al bedrijven in Frankrijk, Finland, Nederland en de Verenigde Staten.

75 procent van de omzet wordt wel in België gedraaid.

“Sommigen weten perfect wat ze willen met IoT, zoals Reynaers Group”, zegt Lieben. (lees: Reynaers Group chipt raamprofielen) “Anderen willen wel iets nieuw bedenken, maar weten niet wat. Ze weten nog niet hoe ze zichzelf moeten heruitvinden. Dat is een kolfje naar onze hand. Wij bedenken de oplossingen die onze klanten futureproof maken. Zo zijn ze er over 10 tot 20 jaar.”

Concurrentie ligt op de loer. “Ook de grote consultancybureaus helpen hun klanten operationeel efficiënter te worden”, beseft Lieben. “Dit doen ze steeds meer via digitale oplossingen. Dat komt in ons vaarwater, al hebben wij het voordeel dat we de ontwikkelde producten ook effectief maken.”

Wat brengt Internet of Things?

Internet of Things is kort samengevat een netwerk van slimme en communicerende objecten. Denk maar aan de watermeter die automatisch de tellerstand doorgeeft, de stofzuiger die opstart als u het huis verlaat, uw auto die zelf het parkeerticket koopt… Internet of Things verwijst naar het algemene idee dat dingen herkenbaar, lokaliseerbaar, adresseerbaar en controleerbaar zijn via internet.

Vijf cases van Bagaar tonen u de toekomst:

June regelt laagste energieprijzen

Elke verstandige Belg verandert regelmatig van energieleverancier. Wat nu als dit automatisch loopt?

Automatisch je energieverbruik monitoren en overstappen naar de goedkoopste leverancier? June, powered bij Bagaar.

June is een strak gedesigned rood en blauw bakje dat u op uw meter plakt. Het neemt regelmatig een foto van de meter en stuurt dit door. Automatisch berekent de technologie welk energiecontract het voordeligste is. Wanneer het tijd is om van leverancier te veranderen, doet June ook dit automatisch.

“Dit Internet of Things-product hebben we end-to-end uitgewerkt”, legt Lieben uit. “We creëerden mee het product, ontwikkelden de technologie, designden de hardware en onderhouden de werking ervan.”

Reynaers Group chipt raamprofielen

Raamspecialist Reynaers Group (het vroegere Reynaers Aluminium, red.) is een bedrijf dat goed weet wat het wil: hoogtechnologische ramen. “Via een chip in het frame kunnen ze raamproducenten beter begeleiden bij het bewerken van hun profielen, een betere service bieden bij installatie en achteraf de onderhoudsploeg informeren. Stel dat een bepaald raam niet goed sluit of er slijtage is. Dit wordt meteen doorgestuurd naar de onderhoudsman, met info over de locatie. Die kan vervolgens nagaan waar en wanneer het raam geproduceerd werd, om zo het probleem en de oplossing te vinden.”

Tegelijkertijd opende Reynaers een simulatieruimte. Met een VR-bril lopen projectontwikkelaars er al in hun realisaties rond, nog voor ze gebouwd zijn.

Cowboy lanceert iPhone e-bike

Een elektrische fiets is niet enkel voor 50-plussers. Dat vindt de Brusselse start-up Cowboy. Hun ontwikkeling is hip, strak en geconnecteerd. Na een eerste kapitaalinjectie van 700.000 euro haalde het begin dit jaar 2,4 miljoen euro op. “Cowboy heeft de ambitie om de 'iPhone van de elektrische fietsen' te ontwikkelen”, juichte een investeerder toen.

eDavy teste de elektrische fiets Cowboy als eerste uit.

Dit lukt hen dankzij de expertise van Bagaar en het pas overgenomen Productize. Dit ontwikkelde de elektronica, communicatie en de user experience rond de fiets, waardoor er heel wat diensten aan deze fiets gekoppeld kunnen worden. Zo is het perfect mogelijk om de fiets te lokaliseren, het gebruik te tracken en een soort betaling per gebruik in te voeren in plaats van een eenmalige aankoopprijs. Vergelijk het met Atlas Copco dat evolueert naar een bedrijf dat geen compressoren meer verkoopt, maar de gecompresseerde lucht.

Water-link speurt lekke leidingen op

Bagaar ontwikkelde een technologie die de druk op waterleidingen meet. Hierbij wordt meteen het hele netwerk van de drinkwatermaatschappij in kaart gebracht en opgevolgd. Zo kan Water-link (de vroegere Antwerpse Watermaatschappij, red.) anticiperen op waterbreuken. Technologie zal voortaan voorspellen welke leidingen preventief onderhoud nodig hebben of vervangen moeten worden.

“Dit zijn projecten die we heel graag doen. We maken graag onze handen vuil. Met de schop en soldeerbout in de hand bevestigen we sensoren onder de grond, doen we testen en verbeteren we het systeem.”

Maxi-Cosi waarschuwt bij achterlaten baby

“Baby sterft nadat ouders haar vergeten in snikhete auto”, leest de krantenkop. Maar zo wil niemand zijn kind verliezen.

En dus klopte Maxi-Cosi aan bij Bagaar. De marktleider in autostoeltjes wilde een slimmer stoeltje dat drama’s voorkomt. “Bij uitbreiding wilde het weten wat de digitale transformatie voor hen betekent”, zegt Lieben. “Als eerste concrete oplossing bouwden we technologie in hun gekende plastic kuip in. Zo waarschuwt de autostoel wanneer de auto stilstaat en er nog een kind gedetecteerd wordt. Op minder dan één jaar ontwierpen en bouwden we het geconnecteerde stoeltje.”

© Dit is een artikel van Hans Hermans geschreven voor magazine Trends. Contacteer freelance journalist Hans Hermans voor je eigen unieke en sterke zakelijke content.

Related stories