written by
Hans Hermans

Hoe zichtbaarder worden in Google met supereenvoudige content

Content marketing 4 min read

Met sterke en unieke content scoor je hoger in Google. Maar ken je de nieuwste oplossing om zichtbaarder te worden in de zoekresultaten? En dit met uiterst eenvoudige content? Dit artikel leert je alles over FAQ page snippets. © HANS HERMANS

Merk je ook af en toe lijstjes met vragen op tussen de zoekresultaten van Google?

Bijvoorbeeld: Waar vind ik gratis producten? Hoe werkt 2dehands?

Een zoekresultaat met FAQ page snippets krijgt meer plaats in Google dan een resultaat zonder.

Deze vragen en antwoorden belanden niet zomaar op een mooie positie in Google. Dat lukt wel via het slim inzetten van FAQ page snippets.

Wat zijn FAQ page snippets?

FAQ page snippets zijn fragmenten uit een landingspagina of blog die antwoorden geven op concrete vragen. Door deze rechtstreeks op te nemen tussen de zoekresultaten speelt Google sneller in op de nood aan informatie van zijn gebruikers.

Bedrijven die deze informatie voorzien, worden beter online gevonden. Ze belanden hoger in de ranking en krijgen meer ruimte binnen Google. Hun zichtbaarheid vergroot ten opzichte van concurrenten.

FAQ page snippets geven antwoorden op de meestgestelde vragen

De zoekmachine geeft de vragen die aansluiten bij de zoekwoorden telkens onder de website waarop de vragen beantwoord worden.

Opvallend is dat je niet meer naar de website hoeft door te klikken. Klik gewoon op de vraag. Dan geeft Google je meteen het antwoord.

Met deze oplossing krijgen websites meteen de kans om in te spelen op voice search. Iemand stelt een vraag? Google leest het antwoord dat hij vindt meteen voor.

Pas je dit zelf toe, dan vergroot je de zichtbaarheid van je website fors in Google. Zeker omdat er vandaag nog maar weinig organisaties hierop inzetten. Dit gaat in de nabije toekomst ongetwijfeld veranderen.

Welke content plaats je rechtstreeks tussen de zoekresultaten?

Deze FAQ page snippets bieden je een geweldige kans om je content beter te laten opvallen tussen de zoekresultaten.

moest je het vroeger stellen met een titel en drie regeltjes tekst in Google? Dan lukt het je vanaf nu om meer ruimte in te nemen.

Je eerste werk?

Kijk welke vragen klanten en geïnteresseerden je vaak stellen. Wat willen ze over je product weten? Welke informatie stuur je vaak via mail door? Met welke vraag bellen ze je tien keer per week?

Dit is de meest eenvoudige content die je kunt creëren voor je website. Moeilijker hoef je het voor jezelf niet te maken.

Zelf verhuren mijn partner en ik onze vakantieappartementen aan zee. Geregeld mailen mensen die op het punt staan te huren ons hun vragen door: Zijn er winkels in de buurt? Waar koop ik vers brood? Zijn er veel restaurants op jullie deel van de Zeedijk?

Deze informatie is voortaan rechtstreeks in Google consulteerbaar.

Zowel nieuwe als bestaande content komen in aanmerking voor deze opwaardering. Heb je bijvoorbeeld al een FAQ-pagina waarop de meestgestelde vragen beantwoord worden? Dan hoef je maar heel weinig extra te doen.

In slechts een paar minuutjes bouw je deze contentpagina om tot een informatiepagina die rechtstreeks op Google te lezen staat.

Google leest voortaan jouw informatie voor wanneer iemand via stem zoekt naar de informatie op jouw website.

Hoe zet je jouw content rechtstreeks in Google?

Deze FAQ page snippets zijn de nieuwste vorm van rich snippets. Ze verrijken de zoekresultaten door een stukje code toe te voegen aan je pagina of blog.

Verbleek je al bij het woord ‘code’? Dit hoeft niet.

Ikzelf kan niet werken met code, maar ik vond het toch uiterst eenvoudig .

Ik heb onze website in WordPress gemaakt. Voor SEO doe ik een beroep op de SEO Yoast-plugin. Deze neemt meteen ook het coderen van de tekst voor zijn rekening.

3 eenvoudige stappen:

Stap 1. Wanneer ik een nieuw bericht typ in de editor kies ik voor een nieuw soort contentblok: het FAQ-blok uit de Yoast Structured Data Blocks.

Stap 2. Ik krijg automatisch het voorstel om een vraag te typen.

Stap 3. Daaronder schrijf ik het antwoord.

Op deze manier codeer ik zoveel vragen als ik wil zolang ik niet meer dan 1 FAQ-blok in een post verwerkt.

De vragen en antwoorden worden FAQ page snippets dankzij mijn ingreep. Eens ik het artikel bewaar en publiceer, merkt Google de informatie op. Want een paar dagen later al zie ik mijn teksten op een gestructureerde manier in Google opduiken.

Trouwens, ook al heb je de informatie in de post gecodeerd, de post op onze website ziet er net hetzelfde uit als andere posts. Kijk maar: +15 winkels en horecazaken op minder dan 1 km van je vakantieappartement

Werk je met een ander CMS dan Wordpress? Dan verwijs ik door naar de handleiding Google FAQ page snippets instellen in 10 minuten van Frankwatching.

Wil je aan zichtbaarheid winnen in Google? En zoek je een freelance journalist die jouw informatie herwerkt tot heldere vragen en antwoorden? Neem dan contact met me op.

Howto Marketing Appartement Oostende