written by
Hans Hermans

Deze 3 klantenverhalen tonen de waarde van journalistieke aanpak

Bedrijfscontent Content marketing 2 min read

Klantenverhalen. Ze zijn populair vandaag. Heel wat bedrijven publiceren ze om nieuwe klanten te werven. Gelukkig voor die klanten verlaten de marketingafdelingen steeds vaker het puur commerciële pad. Ze kiezen ervoor om het echte verhaal van hun klanten te laten weerklinken. De journalistieke aanpak is hier de beste optie.

“Hans, kan je voor ons één van onze klanten interviewen over hoe anders ze vandaag in tijden van corona werken? Nee, onze producten en diensten moeten er niet prominent in aan bod komen.”

Deze vraag kreeg ik onlangs van een van mijn klanten. En ze toont hoe marketingafdelingen vandaag anders met klantenverhalen omgaan.

Klanten getuigen eerlijk

Ik krijg als freelance business journalist steeds vaker deze vraag om een niet-commercieel klantenverhaal. Ik weet dat de term ‘niet-commercieel’ in deze context tegenstrijdig kan klinken. Want is niet elk klantenverhaal bedoeld om de producten en diensten van de onderneming die ze publiceert en deelt te verkopen?

Dat klopt.

Een klantenverhaal is in B2B een van de eerste stappen in de salesfunnel. En net hierdoor is het aangewezen om jezelf als organisatie daarin niet te fors op de borst te kloppen.

Enkel eerlijke en herkenbare getuigenissen maken anderen nieuwsgierig voor wat je mogelijks voor hen betekent.

3 klantenverhalen geschreven door Hans Hermans

Ik schreef de afgelopen jaren tientallen van deze eerlijke klantenverhalen.

Hieronder deel ik drie use cases die perfect de journalistieke aanpak illustreren waarvoor bedrijven me vaak vragen als freelance journalist.

Met dank aan mijn klanten die in deze verhalen voluit voor de journalistieke aanpak durven gaan.

KLANTENVERHAAL 1. Telenet Business deelt het verhaal van Foodmaker

“Corona was voor ons een gamechanger”, beseft Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker. “Omdat onze business volledig offline was, draaiden we plots maar 20% meer.” Hoe keerde hij zijn tanker?

Van de ene op de andere dag bleven vliegtuigen aan de grond, sloten kantoren en mochten restaurants geen klanten meer ontvangen. Deze lockdownmaatregelen tijdens de eerste golf sloegen bij Foodmaker in als een bom. …

Lees verder: Foodmaker tovert uit het niets een online business tevoorschijn

KLANTENVERHAAL 2. VOLT brengt het klantenverhaal van TVH

Geen plek in Waregem waar meer talen worden gesproken dan bij TVH in Waregem. De specialist in heftruckonderdelen bedient klanten van over de hele wereld in hun moedertaal. Ook op andere vlakken denkt het mee met zijn klanten.

“We maken het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk, helpen vergissingen te voorkomen en belonen klanten die het ons gemakkelijk maken.” …

Lees verder in het boek In de Wolken, met customer delight management naar gelukkigere klanten en medewerkers van Peter Van Welden

KLANTENVERHAAL 3. VLAIO ondersteunt het verhaal van Oqton

Wanneer Vlaamse techbedrijven soms met enige jaloezie naar Silicon Valley kijken, verhuist Oqton in omgekeerde richting: vanuit de Baai van San Francisco naar Gent. Hun ambitie? Robots betaalbaar maken voor de Europese maakindustrie. De AI-oplossing van Oqton is zelfs uiterst geschikt voor Vlaamse kmo’s met veel maatwerk. …

Lees verder: Waarom AI-scale-up Oqton van Silicon Valley naar Vlaanderen verhuist

Wil je ook andere bedrijven inspireren met getuigenissen van je huidige klanten? Vraag me klantenverhalen voor je te schrijven. Bel of mail freelance business journalist Hans.

Of vul je gegevens in:

Telenet VLAIO Klantenverhaal
Geïnteresseerd in sterke en unieke content? Schrijf je in. Ik inspireer je af en toe met teksten die ik voor anderen schrijf.
Sign up for our newsletter