written by
Hans Hermans

Een contentplatform iets voor jouw onderneming? Het antwoord op de 5 belangrijkste vragen over contentplatformen

Content marketing 9 min read

Wat is een contentplatform? Waarom is het interessant voor jouw business? En hoe start je er mee? Deze vragen worden me regelmatig gesteld door organisaties die online sterker willen scoren. In dit artikel geef ik je alle antwoorden over het centrale kanaal in je contentmarketing: het contentplatform. © HANS HERMANS

In dit artikel geef ik het antwoord op deze 5 veelgestelde vragen:

  1. Wat is een contentplatform?
  2. Waarom is het interessant voor jouw business?
  3. Welke elementen zijn onmisbaar op een contentplatform?
  4. Hoe start je er gemakkelijk mee?
  5. Kan een freelance journalist je helpen?

Wat is een contentplatform?

Een contentplatform is een website waarop je artikels, video's, foto's, whitepapers en meer deelt over jouw expertise of over de thema's waarrond je organisatie werkt en diensten en producten levert. Een contentplatform verschilt van een gewone bedrijfswebsite en webshop omdat de content zoals artikels, whitepapers en video's centraal staat. Dit platform richt zich op een commerciële manier tot de bezoekers!

Via deze content worden bezoekers op een heel toegankelijke manier…

  • geïnformeerd,
  • geïnspireerd,
  • geïnteresseerd.

Een contentplatform staat centraal in de contentmarketing strategie van grote en kleine ondernemingen. Op deze centrale online plaats vinden bezoekers jouw expertise, kennis, updates, inspiratie, tips en adviezen.

Andere namen voor een contentplatform zijn contenthub of contentportal. Sommige bedrijven noemen het gewoon 'hun website'.

Hoe je het noemt, doet er verder niet toe. Belangrijker is wat het contentplatform betekent voor je business.

Waarom is een contentplatform interessant voor jouw business?

Bedrijven hebben verschillende redenen om te starten met een contentplatform. Ik som 6 populaire redenen op waarom het ook voor jouw zaak of organisatie een meerwaarde kan betekenen:

Reden 1. Je rankt hoger in Google

Zoekmachines zijn dol op unieke en actuele content. Ze rangschikken websites die regelmatig sterke artikels en blogs publiceren hoger.

Een goede SEO-strategie mag daarbij nooit ontbreken. Zoek op voorhand de topics die hot zijn in jouw sector. Begrijp bij welke populaire keywords je artikels kunnen aansluiten. Gebruik deze om regelmatig kwalitatieve teksten, video's en foto's te creëren en te delen.

Reden 2. Je vindt meer (potentiële) klanten

Internet is een onmisbare informatiebron geworden voor ieder van ons. Mensen zoeken online constant naar nieuwe leveranciers en informatie over producten die ze willen aankopen.

Zoeken ze een koelkast? Een fiets? Een nieuwe broodmachine? Een freelance journalist?

Google y M&M
Google is de toegangspoort van tot kennis, tot online aankopen, tot amusement... en tot jouw contentplatform. (Photographer: lalo Hernandez | Source: Unsplash)
Mensen winnen eerst informatie in via Google, om op basis van de gevonden artikels en websites te beslissen bij wie ze hun aankoop doen.

Ook wanneer ze naar een fysieke winkel willen stappen, hebben ze vaak al een online vooronderzoek gedaan.

Deze online zoekers zijn potentiële klanten voor jou. Verleid hen door hen te verwennen met uiterst bruikbare informatie, tips, inspiratie...

Reden 3. Je wordt een betere expert

Je bent gepassioneerd door je vak? Je hoopt mensen te inspireren en te informeren? Je verspreidt graag nieuws? Daarom is een contentplatform ideaal om je expertise te delen.

Meer verdienen en meer klanten verleiden, staan voor jou niet centraal.

Het platform Het verhaal van de leider van storytelling coach Raf Stevens voldoet helemaal aan deze derde reden. Raf deelt vanuit zijn passie voor verhalen interviews met leiders. Zijn enige doel? Nieuwe leiders inspireren en versterken.

Als je deze onbaatzuchtige invalshoek durft uit te werken, zet je jezelf in een uiterst sterke positie. Want iemand die gepassioneerd zijn of haar kennis deelt, wordt aantrekkelijk voor anderen.

Net omdat commerciële bedoelingen ontbreken, kan je platform wel eens een uiterst krachtige magneet worden.

Reden 4. Je verlaagt de nood aan een klantendienst

Klanten stellen je veel vragen. Ze bellen je op. Ze mailen. Dat is normaal. Maar hoef je al deze vragen persoonlijk via mail of telefoon te beantwoorden? Nee.

Sommige bedrijven zetten hun contentplatform in om alle vragen van hun publiek te beantwoorden. Dat is slim.

De Amerikaanse verkoper van zwembaden Marcus Sheridan gaf jaren terug al het voorbeeld. Hij vroeg zijn verkoopmanager wat de 50 meest gestelde vragen van zijn klanten zijn. Die beantwoordde hij vervolgens één voor één in zijn blog.

Als je vertrekt vanuit concrete vragen, gaat je platform fungeren als een online helpdesk die 24 op 7 klanten helpt. Meteen ontlast je ook je fysieke helpdesk en verminder je fors het aantal telefoontjes in je zaak.

Lees hierover ook het artikel: Hoe zichtbaarder worden in Google met supereenvoudige content

Reden 5. Je versterkt je merk

Hoewel de content op een contentplatform best niet commercieel is, verhoogt deze toch de waarde van je merk.

Net omdat je je kennis op een heel toegankelijke manier deelt. Net omdat je vragen van je publiek beantwoordt en hoger rankt in Google, versterk je je merk. Zowel online als offline.

Never Stop
Een contentplatform versterkt je merk. (Photographer: Fab Lentz | Source: Unsplash)

Je merk is zichtbaarder. Je publiek komt regelmatig een kijkje nemen en begint jouw merk te vertrouwen en naar waarde te schatten. Hierdoor zullen ze sneller iets bij je komen kopen, zal je merk top of mind bij hen zijn en zullen ze wel eens praten over je merk en de content die je deelt.

Reden 6. Je creëert interactie met je publiek

De publicaties op een contentplatform kan je inzetten als ideale conversation starters. Zo stimuleer je de interactie met je publiek. Je haalt de (emotionele) band nauwer aan.

Hoe interactie stimuleren?

  • Werp een gedurfde of originele stelling op.
  • Sluit af met een vraag aan je lezer.
  • Vraag om ervaringen rond het topic te delen.
  • Deel je publicaties op sociale media.

Weet dat nog meer interactie mogelijk is. Bijvoorbeeld door je publiek mee te laten schrijven op je contentplatform. Ook zij hebben, als klant of expert, vaak waardevolle ervaringen te delen.

Door je contentplatform open te stellen voor bijdragen van derden, ben je in staat om boven je eigen gewicht te spelen. Platformen als Bloovi, BizCover van BNP Paribas Fortis en De Digitale Versnelling van Telenet Business slagen er, bijvoorbeeld, in om anderen voor hen te laten schrijven.

artikel op digitaleversnelling.be, telenet, hans hermans
Telenet Business stelt zijn platform De Digitale Versnelling open voor externe redacteurs en experten.

Opgelet hier voor misbruik! Je mag niet toestaan dat anderen zichzelf te ijverig promoten. Want zo halen ze de kwaliteit van je platform naar beneden. Ook schrijffouten en taalkundig kromme zinnen zijn kostelijke krassen op je zorgvuldig opgebouwde imago.

Combineer deze 6 redenen

In een sterk contentplatform zijn deze een aantal van deze 6 redenen verweven. Ze versterken elkaar.

Scoor je hoog in Google? Dan trek je ongetwijfeld nieuwe klanten aan.
Deel je kennis of beantwoord je vragen eerlijk? Dan win je het vertrouwen van je publiek... waardoor hun bereidheid om bij jou te kopen fors groeit.

Welke elementen zijn onmisbaar op een contentplatform?

Bij het opbouwen van je platform moet je steeds één iemand voor ogen houden: de bezoeker van je platform.

Hij of zij is iemand die via Google bij jou het antwoord op een vraag vindt. Maar hij of zij kan evengoed een potentiële klant zijn of een klant die misschien van plan is om een aankoop bij jou te doen.

Deze bezoeker houdt van afwisseling. Hoewel online artikels de basis zullen vormen, geef je best aandacht aan verschillende vormen van content.

Welke vormen van content vinden we terug op populaire contentplatformen?

  • Korte artikels. Nuttige tips, korte inspiratie, beknopte antwoorden op veelgestelde vragen, een originele visie...
  • Longreads, wat langere artikels zijn waarin je een onderwerp grondig uitspit.
  • Foto's om er een visueel aantrekkelijk geheel van te maken en de teksten te ondersteunen. Je weet wel: 'Een beeld zegt meer dan duizend woorden'.
  • Video's, gericht op de steeds grotere groep mensen die liever online kijken dan online lezen.
  • Podcasts die je bezoekers beluisteren als ze onderweg zijn.
  • Links naar aanvullende artikels op het platform en naar externe websites met meer informatie of als bronvermelding.
  • Downloadbare content zoals whitepapers. Hiervoor kan je in ruil een e-mailadres vragen!
  • Nieuwsbrieven die je fans op de hoogte brengen van nieuwe content.

Dit zijn de zichtbare bouwstenen van je contentplatform. Maar deze volstaan niet.

Want wil je een succesvol contentplatform uitbouwen, dan moeten ook de raderen achter de schermen gesmeerd draaien.

Een goed platform heeft onder meer een contentkalender, een uitgekiende SEO-strategie, een eenvoudig content management systeem, een salesfunnel die bezoekers opvolgt en warm maakt om klant te worden… Deze onzichtbare maar cruciale elementen werk ik in een later artikel uit.

Hoe start je er gemakkelijk mee?

Je kan klein starten met contentmarketing. Dat is zeker. Zelfs de belangrijkste contentspecialisten raden aan om stapje per stapje te evolueren, lees je in het artikel over de 5 trends in content marketing. Investeer een beetje, schrijf een paar artikels, test, schaaf bij en breidt uit.

Do Something Great. Start a content platform
Do something great. Start met een contentplatform (Photographer: Clark Tibbs | Source: Unsplash)

Een eenvoudige blog is al voldoende om te starten. Voed deze regelmatig met nieuwe content. Presenteer de artikels en video's aantrekkelijk en leesbaar. Verspreid vervolgens de nieuwe content via sociale media.

Mijn website is bijvoorbeeld opgebouwd als een contentplatform via de tool StoryChief, waarover je leest in het artikel Freelance writer Hans Hermans found a perfect partner in StoryChief. Dit Gentse bedrijf neemt alle technische zaken voor zijn rekening. Waardoor ik me enkel op de content hoef te concentreren. Ik vind het een fantastische combinatie!

Leuk is dat je niet per sé je eigen platform moet lanceren. Je kunt ook online een reputatie opbouwen en klanten winnen door content te verdelen via andere platformen.

LinkedIn is een platform dat uiterst geschikt is om zakelijke content te publiceren. Dat hebben een paar klanten van me begrepen. Ik voorzie ze regelmatig van nieuwe artikels over hun expertise. Zij (of ik in hun naam) posten, verzamelen de likes en breiden hun netwerk uit.

Over LinkedIn schrijf ik zeker nog een artikel, omdat het veruit de gemakkelijkste en interessantste manier is om zakelijk te bloggen. Ondertussen verwijs ik je door naar de pagina Artikelen schrijven voor LinkedIn.

Kan een freelance journalist je helpen?

Voel je hoe ook jij of jouw organisatie sterker willen communiceren? Hoe je meer expertise en adviezen wil delen met je publiek? Hoe je bestaande klanten kunt verwennen en nieuwe klanten kunt winnen met een contentplatform?

Dan staat je maar één ding te doen: starten!

Bij mijn klanten stel ik vast dat ze hiervoor een paar hindernissen moeten overwinnen. Als ik enkel kijk naar mijn vakgebied moeten ze:

  • onderwerpen bedenken om over te schrijven
  • een contentkalender opstellen
  • tijd vinden om een artikel te schrijven
  • research doen om het artikel te stofferen met de juiste cijfers
  • de tekst grondig laten nalezen
  • een foto maken of kopen bij een beeldbank

In het artikel Natuurlijk heb je geen tijd om een blog te schrijven... En 2 andere terechte excuses om niet te bloggen zoom ik in op deze hindernissen.

Maar zoals voor alle problemen, bestaat er hiervoor ook een oplossing: een freelance journalist of copywriter. Ja, een externe man of vrouw kan je zeker ondersteunen in je ambitie om een volwaardig contentplatform uit te bouwen.

Een ervaren schrijver helpt je met het omzetten van jouw expertise en ideeën in heldere teksten zonder dat het je veel tijd en inspanningen kost. Deze taalvirtuoos helpt je inhoud geven aan je contentplatform.

Maar waar vind je zo'n ervaren journalist die content kan creëren voor jouw organisatie?

Wel, je hoeft niet verder te zoeken.

Wist je ook dat ik die schrijfhulp voor je kan zijn? Ik creëer sinds 2012 content voor grote en kleine organisaties, als een soort externe redactie. Bel of mail me. Dan overleggen we over jouw contentplatform.

Howto Blogs Marketing