written by
Hans Hermans

"Bestaat morgen je bedrijf nog wel?" Boek schrijven met Fabiaan Van Vrekhem

Ghostwriter 4 min read

Waarom zou u nog faxen als u e-mails kan verzenden? Waarom zou u nog cd’s kopen als Spotify bestaat?... Waarom zijn sommige reuzen gedoemd om te verdwijnen? En waarom zou uw organisatie wel blijven bestaan? En hoe? © HANS HERMANS

Fabiaan Van Vrekhem denkt verder dan de meeste managers, ondernemers en CEO’s. Hij zorgt er dan ook voor dat organisaties klaargestoomd worden voor deze disruptieve eeuw. Met het boek ‘De disruptieve competentie’ deelt hij nu zijn kennis en inzichten met u.

Business journalist Hans Hermans schreef mee aan het manuscript, en realiseerde het boek samen met Mieke Van den Ouweland van ontwerpbureau M-Idea.

Fabiaan Van Vrekhem schreef De disruptieve competentie. Eindredactie en realisatie Hans Hermans

Auteur Fabiaan Van Vrekhem rekruteert topman VRT

De nieuwe topman van de VRT Paul Lembrechts werd niet zomaar op de stoel gezet. Hij werd vooraf onderworpen aan een grondige screening en veel meer.

"Het echte verhaal over de zoektocht naar de VRT begint met respect voor wie bereid was om tijd vrij te maken om te luisteren en zichzelf bloot te geven tijdens een diepgravende conversatie", schrijft Fabiaan Van Vrekhem hierover in het opiniestuk Waar het bij de zoektocht naar de nieuwe VRT-topman écht om te doen was in De Morgen.

De auteur van De disruptieve competentie en partner van Accord Group Belgium selecteert zijn profielen stuk voor stuk met oog op de toekomst. “Deze toekomst is complex en onvoorspelbaar.”

Een topkandidaat vandaag moet over de disruptieve competentie beschikken… of hij of zij zal niet meer in aanmerking komen om een complexe organisatie in disruptieve tijden te besturen.

“Als CEO kan je niet meer teren op ervaring en persoonlijkheid. Je moet in staat zijn de complexiteit van een steeds sneller wijzigende omgeving, steeds bewuster te beleven zonder ze al eerder ervaren te hebben.”
Fabiaan Van Vrekhem, auteur van De disruptieve competentie, uitgegeven door Compact Publishing

Waarin verschillen leiders die vandaag voor topfuncties worden geselecteerd van de leiders voor disruptieve tijden?

Hierover schreef Fabiaan Van Vrekhem het boek De disruptieve competentie. Ook in het Engels uitgegeven als The disruptive competence. The journey to a sustainable business, from matter to meaning.

7 levels van complexiteit

Het geheim schuilt in het complexiteitsniveau dat leiders aankunnen. Vergelijk het met hoe vandaag een kopje koffie verkocht wordt. De koffiebonen waren jarenlang de basis. Vervolgens begon men gemalen bonen in kleine porties te verkopen. Buitenshuis boden barista’s meer variaties aan, meer ervaring. Deze ervaring brachten Senseo en Nespresso tot in de huiskamer.

“Een bedrijf dat vanuit zijn eigen ambitie handelt, overleeft niet. Bedrijven die vandaag zelf disruptief zijn, handelen vanuit de ambities van anderen. ”

Wie tot voor kort enkel koffiebonen verkocht, zal vandaag geen plaats in de markt hebben. Wel is de toekomst aan wie een ervaring verkoopt, een maatschappelijke meerwaarde, fair trade. Want deze organisaties zijn in staat mee te spelen in complexiteitsniveau 7.

Tot welk level zijn de mensen in uw organisatie in staat mee te denken en doen? Welk complexiteitsniveau kan uw topman aan?

Lees hier de preview van het boek De Disruptieve Competentie, op Issuu

"Ik zie regelmatig dingen die me verontrusten"

Hoe groot is het mentale verwerkingsvermogen van mensen om om te gaan met complexiteit? En waarom is dit een bepalende factor is om succesvol te zijn in een rol?

“Ik zie in het bedrijfsleven regelmatig zaken die mij verontrusten. Zo leven we politiek, maatschappelijk en economisch in een tijd van spraakmakende veranderingen die gepaard gaat met enorme onzekerheid en opportuniteiten. Maar bedrijven spelen er vaak niet of totaal fout op in.”

"Mijn oplossingen tegen disruptie"

Wanneer 2015 het jaar was van de disruptie, dan is 2016 het jaar dat gevestigde organisaties weten hoe ze terug moeten vechten. Steeds meer beseffen ze dat ze een specifiek type leider aan het hoofd moeten krijgen/zetten.

Niet enkel moet deze capabel zijn om een complexe organisatie te leiden, eveneens moet hij of zij de mensen in de organisatie kunnen aansporen op op een hoger level van complexiteit te denken en te doen.

“Denk maatschappelijke meerwaarde. Denk niet product.”

“Een klassiek product met klassieke marketingcampagne volstaat niet meer om de strijd aan te gaan met de Airbnb’s en Ubers van deze wereld”, zegt Fabiaan Van Vrekhem. In zijn boek De disruptieve competentie geeft hij vervolgens aan in welke richting ze het antwoord op disruptie moeten zoeken. Bijvoorbeeld: Hoe sterk scoren organisaties? Doen ze aan opportunity management? Of aan risk management?

In zijn unieke model focust Van Vrekhem op de zeven dimensies van complexiteit. Deze zijn namelijk bepalend voor de ontwikkeling van organisaties en individuen.

Met dit waardecreatieproces-model kunnen organisaties zichzelf scoren, van contextbeheersing naar contextcreatie.

De pers over het boek uitgegeven door Compact Publishing

Opinieartikel Fabiaan Van Vrekhem in De Morgen, volgens zijn boek De Disruptieve Competentie

© Dit is een artikel van Hans Hermans, Compact Publishing. We deden eindredactie en de uitgave van het boek De Disruptieve Competentie. Contacteer Compact Publishing voor uw eigen unieke en sterke zakelijke content.

Schrijven Compact Publishing Eindredactie Fabiaan Van Vrekhem M-Idea Boekontwerp